Ne szűnjön meg a Társadalmi tanulmányok (BA) alapszak!


Vendég

#1

2015-04-30 05:03

Egyetértek vele, ezért vállaltam az aláírást.
tari

#2 Lám-lám

2015-04-30 06:59

Vajon miért tűnt el a hozzászólásom? Ennyire kellemetlen volt?

Pedig egyetértettem vele, hogy ne szűnjön meg a szak. Csak kiegészítettem azzal, hogy legyen fizetős.

Egyeseknek fáj az, ha nem mások pénzén tanulhatnak olyat, ami a társadalomnak valójában semmi hasznot nem hajt.

hm

#3 Re: Lám-lám

2015-04-30 07:36

#2: tari - Lám-lám 

 más pénzén? kérlek fejtsd ki.... nem hasznos-, kérlek ezt is részletezd :) köszönöm

tari

#4 Re: Re: Lám-lám

2015-04-30 08:42

#3: hm - Re: Lám-lám 

- Más pénzén:
Állami képzés esetén te fizeted a képzési költséget? Nem. Tehát más pénzéből tanulsz. Lehet jönni azzal, hogy anyu meg apu is fizet adót (már amelyik). De közben fizet az is, akinek semmi köze nincs hozzád.

- Nem hasznos:
A társadalmi tanulmányok képzésen sikeresen képezhetünk még több eltartott embert. Így is van 850ezer állami alkalmazottunk, meg a céges területeken kismillió irodában üldögélő körömreszelgetőnk. Pont ugyanaz a megfoghatatlan bölcsész semmittevés, mint a könyvtár, a szociológia, a germanisztika és a politológia. Miközben van egy rakás hiányszakmánk, de nem csak nekünk, hanem mindenhol Európában. Egy jó mérnökért lassan embert ölnek a cégek egész Európában, de mi mégis könyvtárosokat, társadalomtudósokat, politológusokat és hasonó eltartottakat képzünk.

Remélem így már érthető, miért ellenzem ennek a szaknak az állami finanszírozását. Támogatom én, hogy maradjon meg a szak. Csak fizesse az magának, akit érdekel.

Mx2

#5

2015-04-30 12:49

Mielőtt olyan kijelentésekkel dobálóznánk, hogy kiből válik eltartott tájékozódjunk csak egy kicsit... link

Továbbá, érdemes lenne körbenézni, hogy azokban az irodákban "körömreszelgetésen" kívül milyen munka is folyik. Ezt egyszerűen megteheti bárki, hiszen gyakorlatilag minden nap van valamilyen elintézésre váró irodai ügy. (Ahol munkaerőhiány miatt órákat kell eltölteni)

A mérnökök haszna vitathatatlan, azonban be kell látni, hogy az állami szervetekben, közigazgatásban, az oktatási és kulturális intézményekben a társadalmi ismeretekkel rendelkezők dolgoznak. Megjegyezném a mérnöki munkáknak is vannak olyan részletei, ahol a társadalmi folyamatok ismerete elengedhetetlen (gondoljunk csak a települések fejlesztésére, ahol a műszaki, gazdasági, szociológiai ismeretek egyaránt szükségesek, el nem választhatóak). Ezért elutasítom a kijelentést, miszerint nem hasznosak a társadalomtudományi ismeretek.  

hm

#6 Re: Re: Re: Lám-lám

2015-04-30 13:07

#4: tari - Re: Re: Lám-lám 

 Köszönöm a válaszod! Érdekes volt olvasni. Megint meggyőződhettem arról, milyen sokféle ez a társadalom és mennyi mindent másként látunk és gondolunk. Elfogadom a gondolatmeneted és az érveidet. Ez is egy látásmód.

Én egy kicsit másként gondolok ezekre a kérdésekre. Ezért voltam kíváncsi a te véleményedre is. Nem a te gondolatmenetedre szeretnék reflektálni, csak szeretném megosztani, hogy én mikénr gondolom. 

Ingyenes oktatás az egyetemen nem létezik. Államilag támogatott képzésekről beszélhetünk csak. Szerintem teljesen elfogadható érv az, hogy a diák szülei is adóznak. Hiszen a gyermekük majd iskolázott lesz, be fog kerülni a munka világába és Ő is ugyanúgy adózni fog. Vica-verza. Továbbá nem szabad megfeledkezni a hallgatói szerződésről sem. Például egy Ifjúságsegítő felnőtt szakképzés esetén 600 nap haza munkaviszonynak kell megtörténnie, amire az oklevél megszerzése után 20 év áll rendelkezésre. Persze itt is utána lehet számolni, hogy még így is jól jár a diák. De kérdem én, miért baj az ha az ember szabadon szeretné megválatasztani azt, amit tanulni szeretne? Véleményem szerint, nem szabad ráerőltetni senkire se egy olyan szakmát amit ő nem szeretne, esetleg a kompetenciái nem adottak hozzá. A tanuláshoz való egyenlő esélykről pedig még nem is szóltam. De ezt most szeretném is rövidre zárni.

Arról, hogy nem hasznos a szak, megint csak más véleményen vagyunk. Természetesen megint nem állítom azt, hogy meg kellene győznünk egymást. 

Az előttem hozzászóló szinte majdnem leírta azt, amit én is gondolok erről. Továbbá kár lenne általánosítani. Én ismerek olyan orvost, aki minden betegének ugyan azt a gyógyszert írja fel...pedig egyiknek a hasa fáj, a másiknak meg a feje. Ettől függetlenül nem mondom azt, hogy nincs rájuk szükség. Arról se szabad megfeletkezni, hogy a társadalomtudósok nem csak elmélkednek és körmöket reszelgetnek. Lehet furán hangzik, de a matematikai statisztikában például kiemelkedően nagy tudással rendelkeznek. Hiszen a kutatási eredmények enélkül, nem lehetnének validok. De ez most egy kis kiacspongás volt. A lényeg, hogy amég:

-a világ egyre jobban globalizálódik is kitárul

- a kisebbségi helyzetek folyamatosan fenállnak és csak kevés jó gyakorlat van elterjedve

- vannak nemi egyenlőtlenségek a társadalomban

- a fogyatékkal élőket érik megkülönböztetések

- van ageizmus

- vallási különbségeket és történelmi mészárlásokat szőnyeg alá seperjük

- a társadalomban/ az országban vannak térségek ahol mélyszegénység és nyomor van

- van oktatás

.... Addig szükség van társadalomtudósokra. :)

Én ezekről a témákról, így és ennél sokkal szélesebb körben gondolkodom.

Köszönöm mégegyszer, hogy te is megosztottad a saját gondolataidat. Jó volt veled párbeszédbe lépni

tari

#7 Válasz

2015-04-30 16:08

Mx2-nek és hm-nek írom ezt:

1. Először is nézzük azt a linket.
Nem kicsit csúsztat a cikk. Mert ugyan szép meg jó dolog az, hogy a bölcsészek egy jó része foglalkoztatva van, meg az is, hogy diplomás munkát végez.
Az első kérdés az, hogy milyet? A szakukban helyezkedtek el, avagy nem? Azt csinálják, amit tanítottak nekik, avagy nem? Mert ha jobban megnézzük, rájövünk, hogy a mérnökökkel ellentétben a bölcsészek egy tetemes része nem a saját szakában helyezkedik el.

2. A másik kérdés az, hogy egyáltalán szükséges-e ennyi bölcsész állás?
Az egyértelmű válasz az, hogy nem. A munkahelyek (főleg az államiak) nagyon sokszor előírnak bölcsész-jellegű végzettséget. Miközben persze az illető olyan munkát fog végezni, amihez egyáltalán nem tudja kamatoztatni a főiskolán/egyetemen megszerzett tudását. Sőt!

3. A harmadik, amit említettetek, hogy az irodákban lassú az ügyintézés, mert kevés az ember.
Ilyennel ne nevettessetek már! :)
Nem azért lassú az ügyintézés, mert kevés az ember, hanem azért, mert túl sok. Mert millió kézen-közön megy át minden, és eközben egyik hivatal sem akar felelősséget vállalni semmiért. Egymásnak passzolják a feladatokat, és még a legpitiánerebb aláírást is csak a legnagyobb főnök adhatja (mert senki más nem vállalja a felelősséget), és mire elé kerül, addigra eltelik pár hét. A sok ember meg azért van, mert ha optimalizálnánk az állami hivatalokat, akkor már holnap ki kellene rúgni vagy 3-400 ezer embert. Azt meg ugye nem lehet, mert mi is lenne akkor, ha ennyi ember nem járhatna be papírokat tologatni pénzért?! Pedig a 21. században élünk, az informatika, a számítógépek, az adatbázisok és az internet világában. Ne mondja már nekem senki, hogy ha a 80-as években 500ezer állami alkalmazott ellátta az államügyeket írógéppel írt papírokkal (és már akkor is nagynak tartották a bürokráciát), akkor ma az informatika korában ugyanehhez 850ezer ember kell! :D
Szóval nem kevés ember van az irodákban, hanem épen túl sok. Mert a bölcsész diplomás embereket valahol el kell helyezni. Hiszen az mégsem járja, hogy valahol valódi, ne adja az ég, nehéz vagy felelősséggel járó munkát kelljen végezniük!


Hogy mondjak pár példát a környezetemből:

- Bemész bármelyik önkormányzati irodába, és a sok bölcsész végzettségű ember mit csinál? Olyan munkát végez, amit 8 általánossal meg egy ECDL tanfolyammal öreganyám is elvégez. Ehhez aztán tényleg kell a szociológia szak! Papíron persze bölcsész kell oda, mert milyen jól néz már ki, hogy ennyi diplomást foglalkoztatunk, és emiatt az önkormányzatok így hirdetik meg az állást. A probléma csak annyi, hogy rohadtul nincs szükségük arra a képzésre, amit kapnak. Mert a munkájuk kimerül jelentések meg levelek írásában, illetve formanyomtatványok kitöltésében. (Nem kell bemutatni, öcsém önkormányzatnál dolgozik.)

- A haverom barátnője germanisztika szakot végzett. Most fordító. Valóban diplomás munkája van, legalábbis papíron, a kérdés már csak az, hogy volt-e értelme germanisztikát tanulnia. A választ ő maga adta meg, mikor megkérdeztem tőle, hogy mi értelme volt. Azt mondta, hogy amit ott tanult, annak már 90%-át régen elfelejtette, és soha nem vette hasznát.

- A politológiáról itt már kifejtették elég velősen. Volt neki egy videója is a politológusokról, ami még jobban kifejti, de nem találom.

- Egy újabb kedvencem a rendezvényszervező meg az andragógia. Van a városunkban egy rendezvényszervezői diplomával bíró hölgyike az önkormányzat alkalmazásában. Legtöbbször óvodás meg kisiskolás csoportoknak szervez rendezvényeket, 20-30 főre főként a könyvtárban. Értsd: beültetnek 20-30 gyereket egy terembe meg odahív valakit aki előadást tart nekik 2-3 órában, és kész. Ezért tényleg megérte 3 évet tanulnia.

- A városunkban a könyvtárban 4 könyvtáros van, meg egy főnökasszony-szerűség. Első kérdés: miért? Miért kell arra a munkára 5 ember, amikor két általános iskolás kisgyerek is megcsinálja azt a rettenet nehéz munkát? Általános iskolai végzettséggel bárki elvégezné ezt a melót, és csak azért kellene kettő ember, hogy ha az egyik elmegy WC-re, addig is legyen valaki az asztalnál. Mégis 5-en vannak ott, akik "dolgoznak". Ráadásul főiskolai diplomával! Miközben ha két 12 éves kisgyereknek adok naponta 3 tábla csokit meg egy csomag cukorkát, akkor két órányi betanulás után simán elvégzik azt a munkát. Négy évig képezték őket azért, hogy egy dedós színvonalú tevékenységet végezzenek, amit 2 óra alatt bárki elsajátít. És 5-en végzik, mert amúgy a másik 3-nak nem lenne munkája. És persze magasabb bért kapnak, mert ugye ők "diplomások", holott még egy közmunkás fizetést is sokallok azért a melóért. És végzik a világ legkönnyebb munkáját, miközben ugyanezért a pénzért (avagy éppen kevesebbért) napi 8-12 órát robotol valaki a szalag mellett.


És erre mondja valaki azt, hogy a bölcsészek milyen frankón vannak alkalmazva, és hogy milyen nagy szükség van a munkájukra?
Ne röhögtessetek már! :)
A bölcsész szakokon végzett emberek kétharmada soha nem fogja használni az ott megszerzett tudását! Ráadásul harmada-fele eleve olyan munkát végez, amit középiskolai végzettséggel (de akár még általános iskolai végzettséggel is) simán elvégez bárki.
Ehhez miért kell 3-4-5 évig üldögélni meg bulikázni állami pénzből?


Az állami pénz meg bizony azt jelenti, hogy mások fizetik, nem ő. Számomra nem elfogadható érv az, hogy anyu meg apu fizet adót. Egyrészt mert az nem ő, hanem anyu meg apu. Másrészt azért, mert anyu meg apu sem biztos, hogy fizet adót. Harmadrészt azért, mert nem hoz hasznot a társadalomnak a végzettsége (ahogy fentebb kifejtettem).

"miért baj az ha az ember szabadon szeretné megválatasztani azt, amit tanulni szeretne"
Senki nem írta, hogy baj lenne. Legyen csak, ami akar. De ne mások pénzén!
Mindössze ennyit írtam.
Engem is érdekelnek a művészetek, mégsem megyek művészeti iskolába állami pénzen, hanem ami érdekel azt vagy megtanulom magam, vagy fizetek azért, hogy megtanítson rá más. Miért? mert attól, hogy érdekel, még nem lesz haszna belőle a társadalomnak. A hobbimat ne mások fizessék már!

"Addig szükség van társadalomtudósokra."
Erre csak azt tudom mondani, amit a vallásokra:
A vallások megoldást kínálnak olyan problémákra, amelyek vallások nélkül nem is léteznének. :)
Jó, igen, ez túlzás volt részemről. De ezeket a problémákat józan paraszti ésszel is meg lehet oldani, más szakterületek bevonásával. (Arról nem is beszélve, hogy azóta lett egyre rosszabb a helyzet az általad említettek körében, amióta ilyen embereket képzünk. Attól, hogy lesznek társadalomtudósaink, azok milyen megoldást adnak mondjuk arra a problémára, hogy a férfiak nyugdíj terén negatívan vannak diszkriminálva a nőkhöz képest? Beszélgetnek róla? Mert hogy megoldást ők nem fognak adni rá, az biztos. Viszont józan paraszti ésszel is egyértelmű, hogy ezt a helyzetet könnyű lenne kezelni - egy politikai döntés, és kész.)

 

Szóval nekem továbbra is az a véleményem, hogy az államnak csak azt a képzést kellene támogatnia, ami valódi hasznot is hoz a társadalomnak. Hobbbikat csak ne fizessünk már!


Vendég

#8

2015-04-30 16:11

Van olyan szakma amit nem lehet bármilyen diplomával művelni (pl.orvoslás, mérnöki) de az egyetemi képzések fő feladata az, hogy képessé tegye a végzetteket olyan feladatok elvégzésére is amelyek a tanulmányaik idején nem is léteztek még, a döntéshozók fejében sem.
tari

#9 Re:

2015-04-30 16:16

#8: -  

"az egyetemi képzések fő feladata az, hogy képessé tegye a végzetteket olyan feladatok elvégzésére is amelyek a tanulmányaik idején nem is léteztek még, a döntéshozók fejében sem"

És mondd, ezt hogyan oldják meg? :) Csak mert szerintem az egyetemen végzettek egy tetemes része nem hogy olyan munkát nem tud elvégezni, ami a tanulmányuk idején még nem létezett, de még azt sem képes ellátni, ami már évtizedek óta létezik.


Vendég

#10 Re: Válasz

2015-04-30 16:34

#7: tari - Válasz 

 Nem tartom korrektnek, hogy általánosítasz. 

tari

#11 Re: Re: Válasz

2015-04-30 17:19

#10: - Re: Válasz 

Mivel általános jelenségről van szó nyilván általánosítok. Nem mondom azt, hogy minden bölcsész értelmetlen munkát végez, vagy hogy nincs szüskég a munkájukra. (Pláe, hogy vannak olyan szakok a bölcsészeknél is, amelyikre bizony szükség van.) Viszont azt mondom, hogy tetemes részükre ez igaz. És mivel társadalmat érintő kérdésről van szó, ezért nyilván azt kell nézni, hogy melyik eset a legnagyobb számú.

Emellett több példám egyáltalán nem volt általánosítás!
- Vagy meg tudod magyarázni, hogy miért kell főiskolán képezni egy könyvtárost csak azért, hogy egy általános iskolai végzettséget igénylő munkát el tudjon végezni?
- Esetleg meg tudod magyarázni, hogy a könyvtáros miért kap kb. annyi fizetést a csendes irodában végzett könyvkiadásért, mint aki a nyári kánikulában a tűző napon légkalapáccsal dolgozik?


Vendég

#12 Re: Re: Re: Re: Lám-lám

2015-05-01 20:35

#6: hm - Re: Re: Re: Lám-lám 

 Önnek igaza van. Minden oktalanságot támogat az "álllam", melynek nagyobb a lobbi ereje, protekcionizmusa. Mindig kinéznek "valamit" ami nem "erős" lábakon áll, onnan elveszik a támogatást. Mindenre szükség van ami az igazi Magyarországot előre viszi. Ön realista.

nem vagyok mérnök nem is leszek

#13 Re: Re: Re: Lám-lám

2015-05-05 06:18

Sajnos van, akinek nincsenek meg a képességei ahhoz, hogy mérnök legyen, velük akkor mi lesz? Miért ne kaphatnák meg ők is az esélyt arra, hogy azt tanulják az állam pénzén amihez értenek és amivel foglalkozni szeretnének? 
Nem lehet elégszer elmondani, hogy ez az alapszak belépő olyan mesterszakokra, amikkel később igenis olyan munkákhoz juthatnak a diákok, amivel ugyanolyan hasznosak lesznek a társadalom részére, mint az általad említett mérnökök. 


Vendég

#14

2015-05-13 09:11

Azért írtam alá, mert a társadalmi tanulmányok alapszak ugyanolyan fontos, mint a többi, társadalomelméleti szakemberekre is szükség van, ezért fontosnak tartom, hogy ne szűnjön meg!
tari

#15 Re: Re: Re: Re: Lám-lám

2015-05-26 19:49

#13: nem vagyok mérnök nem is leszek - Re: Re: Re: Lám-lám 

 Ez netto butaság. Mérnök meg azért nem leszel, mert ennyit sem értesz meg.

Az ilyen szakok pont azoknak vannak, akiknek nincs elég eszük ahhoz, hogy rendes képzésen vegyenek részt.


Vendég

#16

2016-06-16 21:21

Én is odajártam, imádtam a tanárokat. :)