Mentsük meg a természettudományokat a szakgimnáziumokban!

Marian

/ #34 Ökoiskola biológia-földrajz nélkül?

2016-04-23 15:27

A természettudományos tárgyak segítenek nekünk életben maradni, egészségünkre és pénzünkre vigyázni, megérteni a dolgok működését, felelősségteljesebben gondolkodni a jövőnkért és emellett még gyönyörködtetnek is az élet szépségében. A gimnáziumok egyre kevesebb osztályt indíthatnak, így a fiatalok nagy többsége kiszorul a fent említett előnyökből. Alsóban cserébe nagyon részletesen meg kell tanulniuk furanevű növények mindenféle részeit. Viszont a középiskolás korosztályt érintő káros szenvedélyekről, a függőségekről, az ember test táplálékigényeiről (gondoljunk a táplálkozási zavaros kamaszlányokra vagy a gyúrós, proteinporos fiúkra), az egészséges szexualitásról talán egy biológiatanár szakértőbb magyarázatot tud adni, mint az etikatanár. 

Infósuliban tanítok matematikát és fizikát, az én állásom nincs veszélyben,  de rossz nézni a perpektívát! Már felvettük azokat a gyerekeket, akik még nem tudják, hogy ősztől "szakbarbárokat" kell képeznünk belőlük. A művészeti tárgyakat is leredukálták néhány éve, heti 1 óra ének kilencedikben, heti 1 óra mozgóképkultúra és médiaismeret van tizedikben, és kész, az általános műveltséghez pedig ezek is hozzátartoznak, mint mondjuk a hiányzó rajz vagy művészettörténet! Tesiórából minden nap van 1, ami tényleg fontos, csak a felmentettek száma is rohamosan növekszik. Meg nincs elég tornaterem, de most nem ez itt a lényeg. A természettudományos tárgyakat elveszik, lesz helyette még több szakmás óra, csak ahhoz nincs elegendő tanár :(

Kétszer nyertük már el az ökoiskolai címet, madárbarát iskola vagyunk, és az ökocsoport alapja az a biológia-földrajz szakos kollégám, akit a tervek szerint el fogunk veszíteni :( Ahogy a kémia és a földrajztanárnőt is. Nagyon sok munkája fekszik benne, a diákjaink szívesen vesznek részt a projektjeiben, a lakótelep óvodáiból, általános iskolájából is jönnek hozzánk madárgyűrűzési bemutatóra. Kellenek a környezettudatos fiatalok, de a jó példa ösztönzi őket, nem az, hogy egy olyan szöveget kell majd megszerkeszteniük, vagy angolra fordítaniuk, amiben a globális felmelegedésről írnak.

Helyezzük át a hangsúlyokat a Nemzeti Alaptantervben, korszerűsítsük azokat a kor igényeinek megfelelően, de redukáljuk nullára!