Nyílt levél Balog Zoltán miniszterhez a tankönyvrendelés ügyében


Vendég

#26

2014-04-19 08:34

1 évvel ezelőtt az 5. osztályosok számára tartós tankönyvként (4 évre) megrendeltük a Mozaik Kiadó új kerettanterv szerinti természetismeret könyvét. Most kizárták annak a lehetőségét, hogy az erre épülő 6. osztályos könyvet megrendeljük, illetve munkafüzetet sem kérhetünk a meglévő 5. osztályos könyvekhez. Újból meg kell venni tartós könyvként egy más kiadó kevésbé jó könyvét. Hol itt a sokszor emlegetett takarékoskodás?
A két választható könyv közül (KLIK-es intézmény) a színesebb, a mai gyermekek érdeklődésének, ingerküszöbének jobban megfelelő kiadványban a tananyag feldolgozása nem egyezik a Mozaikossal. Miből fogják tanulni a gyerekek a hiányzó részt?
Jó lenne, ha módosítanák a kiküldött körlevelet és nem korlátoznak a választható könyvek listáját.
A Mozaikos könyveket kérem vissza a listára!

Vendég

#27 Re:

2014-04-19 08:49

#25: Itt az idő -  

Köszönjük szépen, a két petíció együtt valóban erősebb.


Vendég

#28 Re: Re: Re: sokszínűség és versenyképesség

2014-04-19 13:39

#23: Luca Szalay - Re: Re: sokszínűség és versenyképesség

"Szerintem messze van még az az idő, amikor Magyarországon is tabletekkel jár majd minden gyerek iskolába."

Ennek egyedüli oka a szándék hiánya.


Vendég

#29

2014-04-19 15:49

Sajnos, ez egy rossz irányba vezető folyamat újabb állomása...
dolgozni csak pontosan, szépen!

#30 többletmunka

2014-04-19 21:08

Fontosnak tartom és köszönöm, hogy egyetemi oktatók, kutatók és szervezeteik szakmai tartalmú nyílt levélben fordultak a miniszterhez, örömmel csatlakozom. végig olvastam a hozzászólásokat is. Egy komoly érvet hiányolok - leginkább a hozzászólásokból. Új tankönyvek bevezetése az érintett tanárok számára jelentős többletmunkával jár, ha valóban használni és használtatni is akarják azokat. Számolt a minisztérium azzal, hogy a többletfeladat elvégzése hány tanóra kiesését jelenti? Allokáltak megfelelő összegeket tanárok felvételére illetve a többletmunka megfizetésére? És miért dolgozik valaki Húsvétkor a tankönyv rendelésen? A pedagógusoknak is jár a szabadnap. Megfizeti valaki a plusz munkát? Akkor miért törik magukat, hogy egy szakmailag indokolhatatlan feladatot rohammunkában teljesítsenek?
dolgozni csak pontosan, szépen!

#31 Re:

2014-04-19 21:11

#4: -

Az isten szerelmére! Miért dolgozol Húsvétkor egy szakmailag vállalhatatlan feladaton?

Luca Szalay
A petíció szerzője

#32

2014-04-20 03:43

Tisztelt Kollégák!

Egy pontosítással tartozom: az április 23-i dátum a tankönyvrendelés https://tankonyvrendeles.kello.hu felületre való feltöltésére nem központi KLIK előírás volt, csak sok iskolában akkorra kérte a tankerületi KLIK vezetés ennek a munkának az elvégzését. Azonban a petícióban leírt munkafolyamat és a többi dátum miatt, valamint azért, hogy a KLIK tankerületi hivatalaiban ellenőrizni tudják, hogy a tankönyvek rendelése az egyes iskolák részéről az előírásoknak megfelelően történt-e, más iskolában sem lehetett a határidő ettől nagyon különböző.

thinktwice

#33 Re: Re: Re: Re:

2014-04-20 05:19

#24: Luca Szalay:  Valóban, és ezért nagyon nehéz is ezeket a hozzászólásokat moderálni. Javaslom, hogy állapodjunk meg abban, hogy bizonyos kulcsszavakat (amelyek közül akkor legyen az egyik a "párt", a másik pedig a "kormány", bármilyen szóösszetételben) és a szinonimáikat a továbbiakban itt nem használunk, annak érdekében, hogy a szakmai vita keretei között maradjunk.

Sajnálom, hogy a #2-es hozzászólást végül eltávolította, szerintem az abszolút belefért a normális véleménynyilvánítás kategóriájába.

A hozzászólások politikai jellegének kerüléséről pedig annyit:  "A politika szó eredeti jelentése közélet, ebben az értelemben tehát mindenki, aki részt vesz a közéletben, tevékeny (aktív) vagy tétlen (passzív) politikát folytat. (Wikipédia)". A választópolgárok szavaznak a pártra, a párt támogatásával működik a kormány, a kormány hoz rendeleteket, amelyek egyike ellen itt tiltakozunk. Miért kellene értelmes szavakat (ön)cenzúrázni? Ha "jól viselkedünk", akkor javul az érdekérvényesítő képességünk?


Vendég

#34

2014-04-20 06:30

Meg listázni is tudják a tiltakozókat.reméljük lesz annyi aláírás,hogy nem lesz érdemes külön eljárni az aláírók ellen.Kevés aláíró,egyenként levadászva!Elég szomorú,hogy megint ide jutottunk,hogy öncenzúrázzuk magunkat,mérlegelve és félve a szankcióktól.A civil kurázsi fejlesztése,és a nem félni kultúra széles körben terjesztése a feladatunk!Bátorság!Üdv:Júlia
Vannakhivataloscsatornák

#35 Re: 34 és 33

2014-04-20 07:47

Kedves Júlia! Tiszteljük meg egymást azzal, hogy a válasz elküldése előtt újra olvassuk válaszunkat (és kitesszük a megfelelő helyekre a szóközöket).

Kedves Thinktwice! Javíthat az érdekérvényesítő képességén, ha jelentkezik a Nemzeti Pedagógus Kar küldöttgyűlésébe. Ma van a jelentkezési határidő. Interneten is lehet jelöltet állítani.

Vendég

#36

2014-04-20 09:55

Az Apáczai Tankönyvkiadó egyik Biológia tankönyvcsaládjának tankönyvszerzője vagyok. A tankönyvvé nyilvánításban résztvevő szakértők a tankönyveimet és a feladatgyűjteményeimet közel 100%-ra értékelték (98%,99%). A kiadó egyik biológia tankönyve sincs a szűkített tankönyvlistán. A 7. és 8. osztály új kerettantervi könyvei még nem jelentek meg. Több olyan intézmény van, akiknek egy évre teljesen új tankönyvet kell emiatt rendelni. Így szórjuk ki az állam pénzét?
NE.

Vendég

#37 Re: Re: Ezzel nem tudok egyetérteni

2014-04-20 09:55

#10: Luca Szalay - Re: Ezzel nem tudok egyetérteni

Mindenkinek igazga van! Szerintem sokkal jobb a megoldást keresni, mint, hogy miért nem működik, miért nehéz valamit megoldani. Egy-egy tantárgyhoz - munkafüzetekkel együtt - több száz kiadvány volt forgalomba eddig. Kiváncsi vagyok, ki nézte végig, mint a 280 fizika-, kémia-, matematika- stb. könyvet? Elismerem, én nem. Eszembe sem jutott végignézni, hiszen valamennyi tartalmát a NAT szabályozta. Az, hogy mások benne a képek... Ne vicceljünk! Ez a sok petíció pedig csak fenntartja az oktatásban, az oktatás körüli zaklatott állapotot. Sajnálom! :(

Tanár

#38 Re: Re: Re: Ezzel nem tudok egyetérteni

2014-04-20 11:50

#37: - Re: Re: Ezzel nem tudok egyetérteni

A fő probléma, hogy egy iskola igazgatót idézzek: "gagyi tankönyveket" válogattak be az egyébként jó színvonalú kínálatból. Mivel tavaly csak a KELLO-tól lehetett rendelni tankönyvet, az oktatásirányítás pontosan tudta mit rendeltek a tanárok, melyik a két legnépszerűbb könyv egy-egy évfolyam egy-egy tantárgyából. Szándékosan megsértették több tízezer pedagógus eddigi választását. Ezért nem csodálkozom a felháborodáson.


Vendég

#39

2014-04-20 12:36

Sajnálom.

Ezt a hozzászólást a szerzője eltávolította (Részletek)

2014-04-20 17:18


Luca Szalay
A petíció szerzője

#41 Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-21 03:21

#33: thinktwice - Re: Re: Re: Re: Miért kellene értelmes szavakat (ön)cenzúrázni? Ha "jól viselkedünk", akkor javul az érdekérvényesítő képességünk?

Nem. Hanem azért, mert ha ezt a vitát engednénk politikai síkra terelődni, akkor már nem csak a tankönyvekről lenne szó.

Luca Szalay
A petíció szerzője

#42 Re:

2014-04-21 03:35

#34: - "Elég szomorú,hogy megint ide jutottunk,hogy öncenzúrázzuk magunkat,mérlegelve és félve a szankcióktól.A civil kurázsi fejlesztése,és a nem félni kultúra széles körben terjesztése a feladatunk!"

Kedves Júlia!

Ha félnék, akkor bizonyára nem a valódi nevemen indítottam volna el ezt az online petíciót. Továbbá szeretném leszögezni, hogy a jelen petíció célja nem a civil kurázsi fejlesztése, hanem annak az állapotnak az elérése, hogy a hozzáértő emberek (értsd: a tanárok, a szakmai és a tudományos szervezetek véleményére támaszkodva) körültekintő mérlegelés után felelős döntést tudjanak hozni a tankönyvek kiválasztása ügyében.

Üdvözlettel:

Szalay Luca


Vendég

#43 Re: Szalay Luca

2014-04-21 06:13

#42: Luca Szalay - Re:

Felhívom a kollegák figyelmét a 42-es hozzászólásra. Minden szava fontos.

Kedves Luca!

Gratulálok, hogy ilyen röviden összefoglalta a lényeget (és, hogy mi nem való ide). Köszönjük!

 


Vendég

#44 Jogszabálysértésre köteleznek

2014-04-21 15:21

A petíció nem érinti a lényeget: A tavalyi tanévben az új Kerettanterv szerinte belépő osztályokban a tankönyvrendelet kötelezett arra, hogy az ingyenesen rendelkezésre bocsátott tankönyveket könyvtári állományba vegye az iskola, és azt 4 évig állományban kell tartani, és ebből biztosítani az ingyenes tanulók tankönyvellátását. De több tavaly még rendelhető (új kerettantervi!)tankönyv és munkafüzete nincs a mostani szűkített listán, tehát a tavalyi könyvtári állományba vett könyvekhez idén nem rendelhető hozzá a fizetős tanulóknak ugyanaz a tankönyv, és senkinek sem a munkafüzet. Tehát ha a szűkített listáról rendel, a tankönyvet rendelő kolléga megsérti a hatályos vonatkozó jogszabályokat. Erre egyetlen állampolgárt sem lehet kötelezni. Emellett csak másodlagos (bár nagyon fontos!), hogy a tankönyvnek milyen tartalmi és kiválasztási szempontjai vannak.
Kovács Lajos

#45 tankönyvrendelés

2014-04-21 17:57

A tankönyvrendelés pancser és felháborító intézése csupán csepp a tengerben. A nagyobbik gond az, hogy az állam a piac kiiktatásával gondolja megoldani a minőségi tankönyvellátást. Márpedig akárki akármit mond, a piacnál nincs jobb szelektáló erő. Ez a diktatórikus megoldás felmérhetetlen károkat okoz az országnak.

Vendég

#46

2014-04-22 07:37

Számomra is teljesen felháborító ez az egész rendelkezés. Évek óta tanítok egy jól bevált pl. Apáczai Tankönyvkiadó által készített tankönyvből, amiből már nem lehet. A javasolt tankönyv tartalmi részébe viszont nem tudok bejutni, mert a rendszer nem enged. Ráadásul a tanároknak továbbra sincs könyve, amiből tanítania kellene. Hogyan tovább és milyen úton?
egy leendő elsős anyukája

#47 Re: Re: Miért rendelünk?

2014-04-22 08:23

#21: - Re: Miért rendelünk?

A kislányom első osztályos lesz szeptemberben. Azt mondja, a szülő rendel? Még a beíratkozáson sem estünk át, még fel sem vette az iskola a kislányom jövendőbeli tanárát - hogyan választhatnék én tankönyveket neki?!


Vendég

#48

2014-04-22 18:13

teljesen egyetértek

Vendég

#49

2014-04-23 08:11

Szeretnénk a legjobb, a mai diákság sajátosságaihoz legjobban alkalmazkodó MOZAIK tankönyvcsalád választásának lehetőségét!
tanár

#50 szempontváltás

2014-04-24 18:50

A tanári szabadság zászlaját lengetjük. Ki gondolt már arra, hogy fontos lenne a diák azon jogos igényére különösképpen figyelni tankönyvíráskor, hogy megbízható forrás álljon rendelkezésére a továbbtanuláshoz is szükséges ismeretekkel jól tanulható módon. Nehéz ma egy érettségizőnek megfelelő könyvcsaládot ajánlani. Egyikben ez, másikban az található és a színvonal is meglehetősen különböző. Szerintem a jó tankönyv nem lehet piaci verseny kérdése, és nem lehet egy-egy szerző ötletelése sem. A tankönyv elsősorban a diákot kell, hogy segítse, hisz a tanár nem tankönyvet tanít.
Összegezve: szakmánként kell összefogni és a legjobb tapasztalatokat összegezni, ez hosszú, de megérné a fáradságot. Megfontolandó az egyéni tankönyvszerzés helyett a team-munka széles információgyűjtésre alapozva, hogy kikristályosodjon az, ami a TANULÁS-t leginkább segíti (max.2-3könyv tantárgyanként reális lenne).