Az emelt angolérettségi 3. részének felülvizsgálatáért

Tigris

/ #274 Re: Pár dolog tisztázása

2014-05-15 14:42

#271: Még egy érettségiző - Pár dolog tisztázása

"politikailag független az egész, nem a kormánnyal, hanem az oktatási hivatallal és az érettségi feladatsorral van problémánk..."

Amíg az oktatásügyet a mindenkori kormány határozza meg, addig a politikától nem lehet soha teljesen elvonatkoztatni, de az tény, azzal egyetértünk, hogy törekedni kell rá. Csak mellesleg, kisbetűvel jegyzem meg, és ez már politizálás, hogy míg az előző kormányok (oldaltól függetlenül, minél korábbra megyek vissza, annál inkább) törekedtek arra, hogy az ellenzékkel egyetértve alakítsák ki az oktatásügyi stratégiát (konszenzus), addig a jelenlegi kormány ennek legapróbb jelét sem adja, és ez szerintem szomorú.

"nem volt gond se a CD-n lévő fájlokkal"

Audio CD-n vannak fájlok, de ezek nem tartalmaznak hanganyagot. A hanginfó nyers adatként, nem pedig fájlként van a CD-n, mivel az adat CD-nek és az audio CD-nek teljesen más a felépítése. Csak hogy technikailag korrektek legyünk.

"A baj azzal volt, hogy ezen a hanganyagon alapból van egy kis visszhang, és alapból nem teljesen zajmentes a beszéd,"

Egy vizsgán nem kritérium, hogy teljesen tiszta anyag legyen, ahogy az életben sem találkozol olyan helyzettel, ahol semmi zavaró körülmény, háttérzaj, torzítás, akcentus, stb. nincs. Ennek ellenére az amúgy enyhe (szövegkörnyezetnek megfelelő, múzeumi körülményeket reprodukáló) visszhangot leszámítva az anyag teljesen tiszta volt, BBC angollal felmondva. Sajnálom, hogy ennyi problémát okozott, de szerintem ez nem irreális. Londonban élve ennél sokkal durvábbal találkozik az ember, lépten nyomon. A kérdés az, hogy neked a papír a fontosabb, amit kiraksz a falra, vagy a felvételire, vagy az, hogy a gyakorlatban is megérts angolul beszélőket, esetleg az egyetemen-főiskolán előadókat.

"Eleinte terjengtek olyan pletykák, hogy a netre feltöltött felvétel különbözik attól, ami a cd-ken volt, szeretném hangsúlyozni, hogy ez nincs így"

Köszönöm. Arról indultunk, valóban, hogy a két anyag eltérő volt, az első beszélőről eleve az volt a vélemény, hogy alapból franciás akcentussal beszélt a netre feltöltötthöz képest. A problémám az, hogy folyamatosan formálódik, változik az, hogy mi is volt a probléma. Jelenleg, ha jól értem, ott tartunk, hogy közelít a petíciót aláíró társaság véleménye ahhoz, amit a kezdetek óta mondok, hogy nem azzal volt a gond, amit az OH kiadott az iskoláknak (a petíció egyébként ezt támadja), hanem azzal, ahogy ezt az iskolák kezelték (másolták, lejátszották). Ez viszont nem központi, általános probléma, hanem iskoláról iskolára az adott intézmény egyedi problémája, amit hangsúlyozom, a diákok már akkor tudtak, amikor hallgatták az iskolarádiót, vagy az órán a hanganyagot. Nem értem, hogy ezt miért csak akkor kell nehezményezni, amikor már a vizsgán túlvagytok. Ha valaki nem tesz meg semmit a baj megelőzéséért, majd bekövetkezik a baj, akkor miért mutogat másra. Te mit tettél azért, hogy az óraival ellentétben jó minőségben hallhasd a vizsga anyagát?

"azért gondoltuk, mert másnap meghallgatva eléggé máshogy hatott a szöveg, mint előző nap a vizsgateremben."

Nos, pontosan ezért ragaszkodom a bizonyítékokhoz. Az, hogy stressz alatt és adott körülmények között mást hallasz, mint egy nap múlva, nyugiban, más körülmények közt, mondjuk otthon, az azért egy elég szubjektív összehasonlítás. Ha objektíven kimutatható különbségek is vannak a két anyag közt, akkor a dolog támadható. Ha nem, akkor is, csak akkor tutira bukod az ügyet.

"igen, magnókon játszották le nálunk ezt is (én Pécsett írtam), majd pénteken a középszintű németet is."

Gondolom nem is sejtetted, hogy a magnó rosszabb minőséget produkál, mintha beviszed a CD-lejátszódat, puszta lelkesedésből, hogy magadon és a társaidon segíts, és az eredeti CD-t hallgathatjátok meg. Lehet, hogy ezen múlik az érettségid és a felvételid.

"Nemtudom milyen kézzel fogható bizonyítékot kéne felmutatnunk, üljetek be egy osztályterembe, fogjatok egy 15 éves magnót, vágjátok bele a cd-t, tekerjétek maxra a hangerőt, üljetek be a leghátsó sorba és oldjátok meg a feladatot."

Nem tudom, hogy vagy vele, de ha én nekifutok egy fontos vizsgának, akkor szeretem kizárni azokat a körülményeket a képből, amik ronthatják az eredményt. De ezek szerint te jobban szeretsz tétlen áldozat lenni.

"Mindezek ellenére azt gondolom, és azt éreztem, hogy a feladat szövegét alig lehet megérteni, és még a szöveg hallgatása közben is arra gondoltam, hogy a többiek ebből biztos egy szót sem értenek, mert egész egyszerűen így egy átlag érettségizőnek érthetetlen volt a feladat."

A véleményedet elfogadom, bár ez ismét egy szubjektív dolog. Ha érdekel a múltam, olvass vissza, megtalálod a hátterm. Mivel hallottam a botrányt, próbából megcsináltam a neten található anyagokkal, hangszórón hallgatva csináltam meg hibátlanra. A párom, akinek középfokúja van, neki lett pár hibája, de ő is megcsinálta. De a probléma az, hogy sem a mi, sem a te véleményed nem sokat számít, mert ezek szubjektív vélemények. Még egyszer mondom, az okok a legtöbb helyen valószínűleg a régi technikában keresendők. Ezek a problémák megelőzhetőek lettek volna, és nem az OH hatáskörébe tartoznak. Hőbörögni lehet, tüntetni is, petíciót indítani (közel 10000 diák vizsgázott, közel 2500-an írták alá a petíciót, s ebben a számban már a családtagok és a tanárok is benne vannak...), de ez azért nem egy meggyőző érvelés.