Tégy a szexista reklámok ellen

*

/ #181

2014-04-16 19:02

"Justice! Ennek a nőnek egyetlenegy diplomája életképesebb mint a te Curriculum Vitae-d zusammen! Könyveket írt piackutatásról, marketingről, egy szaktekintély... egy féléves kutatás egyértelműen levezetve... biztosan meg tudod te ezt ugrani?"
Megtudja. Mert ő használja az eszét, te meg ilyen tömegember vagy. Az ilyesmit megugrani egy intelligens embernek nem is szint. A magadfajtát meg vezetik az orránál fogva és felhasználják a kicsinyes, emberi vágyait, azt hogy megrekedt az ösztönök világában és az engedelmes feleség mítoszával ki lehet szúrni a szemét úgy, hogy azután nem is lát semmit.

"A ’80-as évek elején két pszichológus egy eléggé ismert, igazán leleplező vizsgálatot végzett ennek vizsgálatára: 12 ismert pszichológiai szaklapból kiválasztottak egy-egy korábban már megjelent, a legtekintélyesebb amerikai egyetemek (Harvard, Princeton) munkatársai által írt cikket – tehát a legnevesebb pszichológusok cikkeiről van szó. Ezt követően a szerzők nevét fiktív nevekre cserélték, és kitalált egyetemi paramétereket adtak hozzá (nem létező, de hangzatos kutató központ nevét). A cikkek azon részeit, amelyek az eredeti szerzőre utaltak, megváltoztatták, de a tartalmat érintetlenül hagyták. Ezt követően legépelték az összes cikket, majd a fiktív nevekkel és intézménynevekkel beadták ugyanahhoz a folyóirathoz, ahol eredetileg megjelentek. A tizenkét lapból mindössze három vette észre, hogy már megjelent náluk a tanulmány, a maradék kilencből nyolcat elutasítottak azzal az indokkal, hogy nem üti meg a mércét.
Döbbenetes példa a hozzáférhetőségi hibára, hiszen bizonyítja, hogy a szerző neve, illetve az intézmény, ahol dolgozik nagyobb súllyal esik latba, mint a tudományos teljesítmény. Erre a hibára mindannyian hajlamosak vagyunk.
Másik döbbenetes példa ugyanerre: 1969-ben Jerzy Kosinsky Steps c. regénye elnyert egy rangos amerikai könyvdíjat. Pár évvel később valaki legépelte a regényt, majd más névvel és címmel elküldte a 14 nagy kiadónak és ugyanennyi irodalmi ügynökségnek – köztük az eredeti kiadónak. Senki nem jött rá, hogy a művet egyszer már kiadták, ráadásul mindannyian visszadobták a regényt. Nyilván a szerző neve hiányzott a holdudvarhatáshoz, amely nélkül mindenki érdektelennek találta a művet."