Tiltakozunk a FSZEK etikátlan gyakorlata ellen

Olvasó

#1

2014-12-05 13:32

"A könyvtár használónak túlnyomó többsége Budapesten élő egyetemista, akik a magas beíratkozási díj mellett nem tudnak havonta több ezer forintot fizetni a könyvtár szolgáltalásainak elégtelensége miatt."

És arra nem gondoltak, hogy időben visszavigyék a kölcsönzött könyveket? Mindenféle értesítés nélkül...

Szpal

#2 Re:

2014-12-05 17:12

#1: Olvasó -  Jó megoldás időben visszavinni, de a könyvtár is segíthetne, hogy ha már csinál e-mail értesítést, azért nem kér plusz pénzt. Az egésznek van egy rosszízű, nyerészkedő, kelet-európai (balkáni) üzenete, holott a könyvtár épp a kultúrát, a civilizáltságot kellene terjessze és képviselje, amibe beletartozik az ügyfélközpontú, felhasználóbarát szemlélet. 

 


Vendég

#3

2014-12-06 07:38

A könyvtár szolgálat és megőrzés. Megéltem amikor selejtezték a kerületi könyvtári állomány. Úgy kellett a zúzda elől ellopni a ritkaságokat...
Világ és Nyelv

#4 Re:

2014-12-06 09:52

Egyszer egy lapban nyilatkozott egy szimpatikus katonatiszt ('70-es évek vége), hogy azért tanulják a testületnél az eszperantót, hogy más országok lakóival levelezhessenek. De, tette hozzá, természetesen csak a baráti országok lakóival. Hát így gondolkodik a Fszek is, mint az egyszeri katonatiszt, a lényegét nem érti az eszperantónak, azaz az időbeli értesítésnek.

 

Laci

#5 Re: Re:

2014-12-06 11:05

#2: Szpal - Re:  

Én elég sok könyvet kölcsönzök és nem sikerül mindig megjegyezni a lejárati határidőket. (Egy hónapban sokszor 3-4 lejárati határidő is van.) Egyébként meghosszabbítani is lehetne a könyveket elektronikusan, ha mindig tudnánk, mikor jár le a könyv. A meghosszabbítás akár automatikus is lehetne a könyv első lejáratakor. (Ez persze már túl ügyfélbarát lenne.) Amit igazán inkorrektnek tartok, hogy a rendszer úgy van beállítva, hogyha 1 könnyvvel akár csak 1 nap késésben vagy, akkor nem engedi meghosszabítani a többi könyvet sem, tehát azokat sem, amikről tudom, hogy most jártak le, ezért azokra még nincs késedelmi díj. Ezért azokra is késedelmi díjat kell fizetni, míg be nem tudok menni a könyvtárba, esetleg telefonon sikerül rendezni a kérdést.

Salyn

#6 modern idők

2014-12-06 11:17

Amikor én egyetemista voltam, nem volt net, tehát ötvenszer annyi könyvet kellett könyvtárból kölcsönöznünk, mint a maiaknak. Nem volt e-mail, hogy értesítsenek (legföljebb postai levél, ha nagyon sokat késett az ember). Nem volt guglinaptár, ahová viszont ma bármelyik agyonkényeztetett hülyegyerek beírhatja, hogy mikor járnak le a könyvei, és nem volt mobiltelefon se, ami szükség esetén még csörög is a beállított időpontban, hogy az a szerencsétlen idióta el ne paccolja a határidőt.

A könyvtár vezetésének jósága nagy, ha a szolgáltatásai közé felveszi az e-mailes értesítést. De talán nem akkora balekok, hogy lemondjanak a bevételekről. És igazuk lesz.

Esetleg indítsatok petíciót azért is, hogy az olvasószolgálat törölje ki a seggeteket.

Barátsággal egy 52 éve könyvtárhasználó budapesti polgár (még csak nem is könyvtáros):

Saly Noémi

Artúr

#7 :-)

2014-12-06 14:35

Mobilt használsz? Megakadályoz valaki, hogy rögtön beállíts egy emlékeztetőt? Google szolgáltatást használsz? Megakadályoz valaki, hogy létrehozz egy naptárat a Google Naptárban és összekösd a fszekes adatlapoddal? A könyvtár honlapján még az is ott van, hogy kell csinálni. S máris megy értesítő. Ja! Hogy ezért tenni kellene valamit? Bizony. Ahogy a bérleted lejáratát is neked kell figyelned. :-) 

egyetemista

#8

2014-12-06 17:40

Látom, a 6-7. kommentelőnek "sikerült" megragadnia a lényeget, gratulálok hozzá...

Itt arról van szó, hogy ez ma már egy alapszolgáltatás. A sokszor emlegetett ügyfélbaráttal már nem is jövök, mert akkor szemléletmóddal kapcsolatos kérdésekbe kellene belemennünk, ami messzire vezet.

Én pl. nem használok google-naptárat. Viszont aktívan használok min. 5-6 kölcsönkönyvtárat. Heti szinten legalább 2-3-szor. Ilyen ez a popszakma. Tehát minden hónapban igen sok lejárati időm van. Azért elég érdekes, hogy minden egyes könyvtár képes min. 1-2 nappal a lejárati határidő előtt szólni, hogy tudd, melyik könyv mikor jár le (mert akkor szerzőt+címet is írogathatnék a nem is használt google-naptárba, hogy tudjam, melyik könyvtárból, melyik könyvekre és mikorra vonatkozik a lejárat), csak a fészek nem képes erre.

De ok, nézegetem a honlapon és igyekszem fejben tartani. Attól függetlenül, hogy baromi szar a rendszer ("Amit igazán inkorrektnek tartok, hogy a rendszer úgy van beállítva, hogyha 1 könyvvel akár csak 1 nap késésben vagy, akkor nem engedi meghosszabbítani a többi könyvet sem"), és finoman fogalmazva sem professzionális ma már, hogy nincs elektronikus értesítés.

De az, hogy bevezetik, és csak 17 nap késéssel értesít? Hát az bicskanyitogató és már-már gusztustalan, de min. etikátlan. És akkor ne is beszéljünk a kiszolgálás módjáról, és a kiírt és hangoztatott 15-20 perces raktári kérések helyetti átlagosan 45 perces várakozási időről. Akkor is, ha nincs tömegnyomor a pultnál.

Talán inkább ebben kellene keresni az aláírók nagy számát és a petíció szerzőinek szándékát, nem abban a minden aktuálisan fiatal nemzedék ellen hangoztatott álláspontban, ami valószínűleg elég kiüresedett és semmitmondó, amilyen mindig is volt, miszerint "a fiatalság elkényeztetett-földről jött, és nem képes tenni a problémái ellen, csak nyafog". Ja, hogy nem így van, ez csak egy óriási közhely? De rendben, kérem, így is lehet nézni a társadalmat, csak nem túl produktív. És elég egyoldalú...

És még szóba sem jött, hogy a 21. században élünk, bizony-bizony kapitalizmus van. Ha szolgáltató vagyok, talánbizony az ügyfeleimet kellene kiszolgálnom... Az értük folytatott verseny pedig nemcsak mennyiségről, minőségről is szól. Legalábbis kellene, hogy szóljon...

.

#9 SMS értesítő

2014-12-06 20:15


Vendég

#10 Re: SMS értesítő

2014-12-06 20:33

#9: . - SMS értesítő 

Érdekes, hogy ez mennyire nincs promózva. Én többször is érdeklődtem a könyvtár dolgozóinál, hogy nincs-e vmiféle rendszer erre. Azt mondták, nincs, írogassam magamnak... És mondom, nem egyszer történt. És a honlapon is eléggé el van dugva.

:)

#11

2014-12-06 20:47

Az ellen tiltakoznak ami már 2012 óta működik. Vicces.

http://www.fszek.hu/szolgaltatasok/?article_hid=11040


Anonymous

#12 Re: modern idők

2014-12-07 12:24

#6: Salyn - modern idők 

 Remélem, hogy ezt az ostoba és trágár bejegyzést nem az általam nagyra becsült Saly Noémi követte el. Méltatlan lenne tőle ez a "bezzeg az én időmben" mentalitás.

Gergő Melhardt
A petíció szerzője

#13

2014-12-07 17:40

Az elkényeztetett, okostelefonos városi ficsúrok és kisasszonykák azért nem tudják visszavinni időben a FSZEK-be a könyveket, mert más könyvtárak figyelmeztetnek, s hozzá vannak ehhez szokva. Valóban, lehet, hogy jobban oda kellett volna figyelnünk, és az Egyetemi Könyvtár, meg az összes egyetemi könyvtár, az OIK, sőt, lényegében az összes magyarországi könyvtár ellen indítani petíciót, hogy ők se küldjenek.

SMS, komolyan?!

Amit a kölcsönzéskor (és visszavételkor!) nyomtatott felesleges papírcetlikre költ a FSZEK, az vélhetően fedezné az emaileket is.

Még egyszer mondom, alapszolgáltatás. Alap, hogy időben, és alap, hogy ingyenes. Ezért.

salyn

#14 Re: Re: modern idők

2014-12-07 20:10

#12: - Re: modern idők 

Ó, jaj. Ostoba, trágár elkövető vagyok. (Méghogy segg. Tényleg. Hallatlan.) Kérj valakitől egy kis repülősót. Meg annyi bátorságot, hogy Te is vállald a nevedet, ha már itt savazol :)
Saly Noémi

Nana

#15 csak egy vélemény

2014-12-08 16:53

Én is sok könyvtárba járok és sajnos rendszeresen kések a könyvekkel, de nem hárítom át a felelősségem másra! Nem mondom, hogy nem lenne jó, ha előre értesítenének a lejáratról, de semeddig nem tart a telefonon beállítani egy emlékeztetőt a lejáratokról. Igen, ha tízféle dátum van, akkor mind a tízzel! És csak pár perces keresésbe került anno meglelni a könyvtár honlapján a hosszabbítási lehetőségeket. És csak mellesleg említem meg (mint vidéken tanuló), hogy a megyei könyvtárak sem küldenek előre értesítőt a lejáratról!

A gyengébbek kedvéért itt egy friss összegzés a könyvtár részéről!

http://www.fszek.hu/szolgaltatasok/?article_hid=27614

 


Vendég

#16 Re: csak egy vélemény

2014-12-08 17:09

#15: Nana - csak egy vélemény 

 ez elég rossz általánosás. én mint Bp.-en tanuló, de "vidéki" illetőségű mondom: de, küldenek. otthon is be vagyok iratkozva.

és szerintem ez nem felelősség-áthárítás, sokkal inkább egy több olvasó aláírásával nyomatékosított igény megmutatása, kérés lenne. legalább is, ahogy én értelmezem...

Nándi

#17

2014-12-08 20:30

Én azért tiltakoznék, amilyen hangnemben beszélnek velünk a Fszek könyvtárosai. Kutyámmal nem beszélek így. Ha kérdéssel fordulok hozzájuk, kioktatnak, egy borzasztó lekezelő hangnemben, vagy pofákat vágnak. Akkora tahók, mint a ház. Pf.

Macsek

#18 Re:

2014-12-09 10:13

#1: Olvasó -  

 Kedves Olvasó, kedves Petíció-ellenzők

én részemről természetesen gondoltam, általában nem okoz problémát a könyvek időben való visszavitele. De egyszer megesett például, hogy a könyvtár hamarabb nyitott ki nyáron, mint tavaly és nekem elég sok könyvem volt kivéve nyárra, de éppen külföldön nyaraltam, mikor ez történt. A fszek minden lejáratról külön levelet küldött nekem, aminek a postaköltségét szintén hozzáadták a tartozásomhoz. A szép az egészben, hogy mivel vidéken laktam, külön fel kellett volna utaznom csak a könyvek miatt pestre, és hazamennem, mert nyáron nem volt ott hol aludjak. Végül úgy döntöttem, hogy visszavisszem a könyveket tanévkezdéskor és mostanában csak akkor megyek a szabó ervinbe, ha nagyon szükséges, mások jegyével, mert azt a hatalmas összeget az éves tagsági díj befizetévésel együtt nem tudtam vállalni, főleg szeptemberben nem, amikor még nincs ösztöndíjam.

Amit többen is hangsúlyoztak előttem, nem a lustaságról van szó a tüntetésben, hanem egy olyan igényről, ami általában manapság tényleg alapszolgáltatás és amit a Fszek felszereltségével nyugodtan teljesíthetne. 

Igen vannak vidéki könyvtárak jóval kisebb struktúrával, amik élnek ezzel a szolgáltatással.

Igen, lehet automatikus értesítés nélkül is élni, sőt, könyvtárhasználó lenni. A modern idők írójának viszont figyelmébe kell ajánljam, hogy minden generáció másféle nehézségekkel néz szembe. Egy idő után lehetetlenné válik a mai kor elvárásainak megfelelni, ha folyamatosan visszautasítjuk a másik odlalról általa nyújtott lehetőségeket.


Vendég

#19 Trallala

2014-12-09 21:18

Nekem nemcsak azzal van problémám, hogy nem értesítenek, ami apapszolgáltatás lenne, hanem a bírságok maguk is nagyon magasak. Főleg ahhoz képest, hogy tényleg sok egyetemista jár oda, és főként egyetemisták, hangsúlyozom.


Vendég

#20

2014-12-11 08:04

Van egy nagyon egyszerű megoldás: Vesztek egy asztali naptárat és beírjátok, hogy "könyveket visszavinni a könyvtárba". Esetleg a FB-on egy privát eseményben jelezni, mobiltelefon naptárába csinálni egy figyelmeztetést.

Elég pofátlanság, hogy még nektek áll feljebb, hogy a könyvtár egy plusz szolgáltatást (ami nem a kötelezettsége) nem a ti szájízetek szerint vezet be.

 

Gergő Melhardt
A petíció szerzője

#21

2014-12-11 08:22

Azt érezzük pofátlannak, hogy a könyvtár célja látszólag nem az, hogy jó szolgáltatásokat nyújtson és az olvasók érdekeit nézze, hanem az, hogy minél több pénzt szedjen be. Ez ellen tiltakozunk.

merengő

#22 Re:

2014-12-11 14:32

#21: Gergő Melhardt -  

 Aki késik, fizessen. Ha pontos, nincs késedelmi díj.  Az egyetemisták is jobb ha hozzászoknak ahhoz, hogy ez bizony így zajlik a valós életben is. Jobb ha megszokják a pontosságot és a felelősségteljes gondolkodást, tervezést fiatal felnőttként. A késedelmes közüzemi díjfizetést is hasonlóan kezelik a szolgáltatók.ráterhelik a késedelmi kamatot a későre és punktum. Gyorshajtásért is bünti jár. Szigorú, persze, de mégiscsak kevesebb az eszetlen száguldozó az utakon?!? 

Egyébként pedig a könyvtárak sem kezdeményezik, hogy aláírásgyűjtéssel tiltakozzanak azon olvasók ellen, akik úgy próbálnak kibújni a beiratkozási díj fizetése alól,hogy kihasználják az ingyenes tagságú kisgyermeket vagy nagyszülőt és az ő nevükre kölcsönöznek ki könyvet. Az talán nem pofátlanság? Mert szerintem érthető, hogy az ezekből származó bevétel-kiesést próbálják kompenzálni valahogyan...  S ismét hangsúlyozom: aki nem késik, nem kell fizessen késedelmi díjat. 

felnőtt

#23 Re:

2014-12-12 11:45

#21: Gergő Melhardt -  

 Szerintem alap, hogy mindenki időre visszavigye a könyvet, ha nem teszi, nem a könyvtár dolga utána rohangászni!

Ha egy napot késel az adóbevallással a NAV sem küld e-mail-t, vagy sms-t, hanem kapsz egy szép vaskos bírságot.

Az, hogy egyesek mit éreznek pofátlannak, egy dolog. Viszont ami valóban pofátlanság, hogy nem elég, hogy néhányan rendetlenül kezelik a dolgaikat, képtelenek betartani a kölcsönzési határidőt, még elvárnák, hogy e-mail-t, sms-t, stb. küldözgessenek nekik, mert ők képtelenek kezelni a saját dolgaikat.

Egy közkeletű bölcsesség:

Akinek rövid az esze, legyen notesze. ;)

felnőtt

#24 Re: Re:

2014-12-12 11:46

#22: merengő - Re:  

 Egyetértek! Ez pontosan így igaz!


Vendég

#25

2015-01-04 12:03

és a wifi is fizetős, rohadt élet