Próbáljuk meg együtt fellendíteni az animés piacot!

Quoted post

Lengabor

#2

2014-04-03 23:40

Őszintén szólva ezen már én is gondolkoztam, bár a realitást vizsgálva ennek adnám a legkisebb esélyt. Megmondom miért. Maga a Viacom jelenleg hét csatornával képviselteti magát nálunk (Comedy Central, MTV, VIVA, Nickelodeon, Paramount Channel, Nick Jr., Comedy Central Extra). Ezek közül mindössze a Comedy Central rendelkezik olyan nézettséggel, ami versenyképessé teszi a csatornát. Az összes többi bőven a Viasat6, sőt az M2 alatt van. Ez abból a szempontból hátrányos, hogy ha lenne is egy nyolcadik csatornájuk (vagy egy meglévőn animeblokkot hoznának létre), jó eséllyel alig jutna el a célközönséghez. Ami tisztán anyagi szempontból nézve is érthető, hogy miért nem működik. Nem valószínű, hogy olyan dologba fektetnének rengeteg pénzt, ami abszolút nem hozza be az árát, és akkor a nyereségről még nem is szóltam. Egyedüli életképes alternatíva a Comedy Central lenne, csakhogy az humorcsatorna. Az animációik is a humort képviselik (enyhébb, brutálisabb vagy akár szürreális módon). A 18-49 éves korosztályban jelenleg az M1-et is verik, ami nagy szó. A nézőiket ismerve a humoros, lehetőleg amerikai sorozatokra vágynak. Elég nehezen megjósolható, hogy egy japán sorozat milyen hatást váltana ki. Hisz ne feledjük, hogy még a Viasat6 nézői között is vannak olyanok, akik ellenzik az animés tartalmat. Komolyabb anime ide nem is kerülhetne, a vicces, humoros sorozatok humorát pedig nem biztos, hogy értékelnék (még a sima sorozatok között is megoszlanak; a Jim szerint a világ a csatorna egyik legnézettebb sorozata a Nielsen szerint, de én még szinte egyetlen dicsérő hozzászólást sem láttam azzal kapcsolatban, sőt sokan megelégelték az állandó ismétlést. Más pl. az Archer-t a jelen legminőségibb animációjának tartja, megint más szerint egy kalap szar az egész. Képzelem, hogy animék esetén mi lenne.)
A Nickelodeon gyerekcsatorna, tehát ki van lőve. Az MTV és a VIVA nálunk elsősorban a szenny szinonimái. Sokan már emiatt is bizalmatlanul fogadnák a dolgot, hogy két olyan lepra csatornára tennének minőségi animét. Paradoxon. A Paramount meg filmcsatorna, ott ki van zárva, hogy animesorozat legyen. Egy vadiúj csatorna meg csak töltelék lenne, amit egyszerűen nem néznének sokan. Ahhoz túl drágák az animék, hogy a kutya se nézze meg. Nem véletlen, hogy azokon a csatornákon is elég nullszaldós műsorok mennek, amiket szinte tényleg senki sem néz, mert annyira hátul állnak a nézettségi versenyben.
Mielőtt még törölték az Animax Facebook oldalát, pont ezért írtam valakinek, hogy az animézés ma olyan csatornákon működne, amik középtávon helyezkednek el a nézettségi versenyben, benne vannak abban a 20-25 csatornában, amit tényleg néznek az emberek. A Comedy Central benne van, a Viasat6 benne van, az M2 is. Egyébként meg olyanok vannak még ott, amik köszönőviszonyban sem állnak az animékkel. Ha egy vadiúj csatorna lenne, ami úgy szerencsétlenkedne, mint a FOX, hogy a T-Home szolgáltatón kívül sehol sem fogható, akkor megint szívás. Amúgy is rétegdolog, de így csak a réteg egy rétegét érnék el, ami elég kevés néző.
Bartosz Witak, a Viacom-csatornák kelet-európai és izraeli ügyvezető igazgatója elmondta, hogy 13 ország Viacom-csatornáinak sorsát irányítja. Az üzleti modellek nagyjából hasonlóak, viszont pont annyira eltérőek, hogy más és más stratégiát kelljen követniük. Más a gazdasági helyzet, más struktúrában tevékenykednek. Bár a németországi érdekeltség nem tartozik hozzá, de arra is igaz ez. Németországban 80 millió ember él, egész mások a lehetőségeik. Ha már a német VIVA-t említettétek (amivel én is szeretek példálózni, mert az adta vissza nekik az InuYashat és a Sailor Moon-t is), akkor el kell mondani azt is, hogy az a csatorna mindig csak másodkézből szerezte meg a vetítési jogokat és a szinkront. Önmagában nem volt rá keretük (vagy legalábbis nem áldoztak rá), hogy szinkronizáltassanak vagy valódi premiereket hozzanak el. Tavaly kiadták DVD-n újra az InuYasha első 104 részét, a kiadó és a VIVA partnersége pedig lehetővé tette, hogy három alkalommal is megismételhessék az animét. Egyébként az sem lett volna. A Sailor Moon-nal hasonló a helyzet. Vagy ott a One Piece, amit szintén baromi régóta vetítenek, de soha nem tudtak valódi premierrészt adni. Folyton csak ismételtek. Ahogy a Detektiv Conan esetén is. Ha nincs a ProSieben MAXX csatorna (amit én a Viasat6-tal teszek egyenlővé), akkor soha nem jutnak tovább a One Piece szinkronizálásában (eddig 400 rész lett leszinkronizálva, a Pro7MAXX YEP!-blokkja viszont 56 új részt is megszerzett és még idén képernyőre kerül). Az ottani VIVA animeblokkja - bármennyire is sikeres és kedvelt - nem más, mint egy ismétlőblokk, amit olcsón megkaptak, hosszú időre, hosszú sorozattal. Ha durva akarnék lenni, azt is mondhatnám, hogy pont az a módszer, mint a Viasat6 esete a Dragon Ball Z-vel vagy a Texas királyaival. Pedig a német piac nyolcszorosa a miénknek. (Az pedig végképp irreleváns, hogy az ottani Animax fizetős, úgynevezett Pay-TV. Úgy nem csoda, ha tényleg animéket vetít, szemben azzal, amit a mienk csinált.)
De egyébként is teljesen más az ottani VIVA műsorstruktúrája, mint a miénk. Sokkal jobban lejön, hogy a Comedy Centrallal rokon, több az egyezés. A mienk meg olyan, mint ha két idegen csatorna lenne, pedig testvérek. Kint teljesen megszokott, hogy a VIVA-n megy az Amerikai fater, SpongyaBob, Madagaszkár pingvinjei, Firka villa, Furcsa amcsik, Robot Chicken, mindez főműsoridőben. Nálunk meg lepukkant realityk és filléres sorozatok vannak. Ég és föld.
Bartosz Witak elmondta azt is, hogy az elmúlt egy évben a Chellóval küzdöttek a negyedik helyért, volt, amikor az volt előrébb, volt, amikor ők. December óta viszont elhúzott a Viacom, és egyre biztosabb a pozíciójuk. 18-49-ben a Viacom csoport tavaly 4,8 százalékos piaci részesedéssel bírt, egy évvel azelőtt pedig 3,8 százalékuk volt. A céljuk az 5,8 százalék. Úgy állították össze a portfóliójukat, hogy lefed minden korcsoportot kétéves kortól (Nickeloden Junior) a Nickelodeonon, a VIVA-n, az MTV-n, a Comedy Central Extrán és Comedy Centralon át az idősebbekig (Paramount Channel).
A céljuk az, hogy a Viacom legyen a harmadik legnagyobb piaci szereplő, egyben a második legerősebb kábelportfólió Magyarországon, ami nem könnyű, hiszen a Viasat3 és a Viasat6 nagyon erős, több háztartásban vannak jelen, mint ők, és kiváló tartalmat sugároznak. A Paramount Channel kapcsán pedig azt mondta, hogy ők hosszú távban gondolkodnak, az előkészített filmek és más tartalmak összeállításakor azt tartották szem előtt, hogy egyenletes színvonalat tudjanak tartani 12 hónapon át. Folytatnak még tárgyalásokat más stúdiókkal is, ez beleszólhat majd a műsorstruktúrába a jövőben, de a műsorpolitikán nem változtatnak. Nem sprintnek, hanem maratonnak tekintik a programmingot.
Ebből számomra az következik, hogy minden csatornájuk minden tartalmával kapcsolatban így vélekednek, és csak úgy ripsz-ropsz nem fognak elkezdeni animézni. Egyszerűen nem látom realitását. De ha lenne is, elég sokáig tartana sikeressé tenni és elfogadtatni azt, hogy egyik pillanatban pl. Jersey Shore van, a másikban meg egy anime.
Támogatom, de ehhez annyi reményt sem fűzök, mint az M2-höz tettem. Ott legalább volt reális érv, ami igazolná a dolgot. A Viasat stratégiája önmagáért beszél, a Chello már bizonyította, hogy nem rúg labdába. De itt nem tudnék életképes érvelést mondani.

Válaszok

Zsolti-kun

#3 Re:

2014-04-04 10:40:49

#2: Lengabor -

Bizonyos dolgokban "sajnos" igazad van. De én azért is tartanám nekik jó ötletnek, mivel ezzel újabb nézői réteget alakíthatnának ki. Végülis egy próbát megért. :-)