Veszélyben a művészvagyon


Vendég

/ #10 Koffán Károly kimdsz@freemail.hu

2011-03-30 21:51

Mint ismeretes, az egykori Magyar Népköztársaság Művészeti Alapja (Alap) megteremtette a Magyar művészet, művészek társadalmi státusát. Nem csak a hivatásos „Művész” társadalmi jogállásának elfogadtatását valósította meg, hanem a műalkotás létrehozásához egyénileg elérhetetlen, nagy értékű eszközeit is kezelte. Olyan eszközöket, amelyek egyéni birtoklása ma is lehetetlen, vagy tulajdonlása leküzdhetetlen feltételekbe ütközik. Működtetésük rendeltetésszerűen, gazdaságosan csakis a korábbi mintára, a művészek oszthatatlan köztulajdona formájában lehetséges.

Az 1989-ben bekövetkezett rendszerváltás nem ismerte fel e közös kezelésű vagyon alapvető, pozitív jelentőségét az egész művésztársadalom alkotói feltételeit illetően, és a nem kielégítő szabályozás eredményeként lehetővé vált az Alap működőképes vagyona elleni, un. spontán-privatizációs támadás. Az így megmaradt vagyon állítólagos védelme érdekében, az Állam előbb különválasztotta az Alap tagságát a tagság által fejlesztett, gazdagított, működőképes tőkét jelentő tulajdonától, és újonnan létrehozott, elkülönített alapítványba, a MAK kezelésébe adta. Amelynek segítségével később kísérletet tett a már elkülönített vagyonnak, illetőleg működtetésének elveit is elidegeníteni eredeti rendeltetésétől. A MAK f. év április 30.-ával elrendelt egyszerű megszüntetése, - az általa kezelt vagyon és feladatok visszaadása nélkül, - e szándékok végső beteljesítését jelentené: megfosztaná a művésztársadalmat alapvető működési feltételeitől, illetőleg lehetőséget adna a mindenkori állam kormányainak, a művésztársadalom folyamatos zsarolására.

Szakszervezetünk, elsőként ismerte fel az ALAP ilyetén, értelmetlen, káros szétosztását, azt a tényt, hogy e vagyon elkobzásával szó szerint a Magyar Művészet alapjait veszélyezteti. A már eddig is bekövetkezett változások ellenében, kezdettől állást foglaltunk a vagyonnak a MAOE tagsága általi működőképessége fenntartása mellett. Álláspontunkat folyamatosan képviseltük minden társadalmi és állami fórumon.
A MAOE tagság, - ma már döntően a rendszerváltást követőn művésszé vált nemzedék, - is felismerte fentiek jelentőségét, folyamatosan állást foglalt a MAK és MAOE korszerű feltételek közötti, működésképes egyesítése mellett. Ebben végül is partnerre találtunk az eredetileg az állam szándékainak végrehajtására hivatott, az elkülönített vagyont kezelő MAK vezetésében is, akik változó összetételük ellenére, az eltelt két évtized alatt szintén a művésztársadalom és korábbi közös tulajdona működőképes egyesítésének elkerülhetetlenül szükségessége mellé álltak.
Attól tartunk tehát, hogy a MAK egyszerű megszüntetésével a továbbiakban már jóvátehetetlenül érvényesülne egy magát soha meg nem nevező lobby szándéka, amely egyben sohasem fejtette ki a Magyar Művészet és működőképes vagyona elleni támadásának alapelveit.

Ezzel szemben a MAOE tagságában tömörült művészek a Magyar Művészek egymagában is döntő többségét képviselik. Az egymást követő kormányoktól függetlenül, következetesen fejtették ki érdekeiket, kérésüket, tiltakozásukat figyelmen kívül hagyni nem fér össze a demokrácia alapelveivel.

Tisztelettel
Koffán Károly
(Képzőművészek, Iparművészek, és Művészeti Dolgozók Szakszervezetének elnöke)