A közoktatásért!

Szilágyis tanárok

/ #101 11 KÉRDÉS A MINISZTÉRIUMHOZ

2013-01-18 16:58

Ma, 2013. január 18-án a következő levelet küldtük a miniszternek
Tisztelt Miniszter Úr!
Az EMMI Oktatásért Felelős Államtitkársága 2013. január 10-i közleményében késznek mutatkozott arra, hogy egy fórumon megválaszolja a pedagógusok, intézményvezetők és az iskolahasználók kérdéseit. Mivel a személyes diskurzus szűk időkeretet szab, ezért megannyi kérdésünk közül a legégetőbbeket levélben juttatjuk el az ágazati irányítás vezetőihez. Kérdéseink szervesen és lényegileg kapcsolódnak január 9-i nyílt levelünkhöz.
Kérjük, hogy segítő szándékú kérdéseinkre az államtitkárság mihamarabb adjon érdemi és tételes választ a vonatkozó jogszabályi helyek megjelölésével, és válaszát tegye közzé honlapján.

1. Mikor hozzák nyilvánosságra a köznevelés rövid-, közép- és hosszú távú, a prioritásokat megjelölő és konkrétumokat tartalmazó stratégiáját, valamint az intézmény-hálózati koncepciót? E stratégia hány pedagógussal, milyen tanár-diák aránnyal és hány intézménnyel számol, s mit jelent számszerűsítve a Széll Kálmán-tervben megfogalmazott koncepció, amely szerint „a gimnáziumok, szakközépiskolák és szakiskolák egészséges aránya” helyreállítandó?
2. Az iskolák jellegét és feladatkörét meghatározó alapító okirat módosítása a fenntartóváltásból eredő pontokon kívül érint-e más területeket is? A módosítás folyamatába bevonják-e a helyi adottságokat ismerő korábbi fenntartókat, illetve magukat az intézményeket?
3. Ki készíti el és mikorra az egyes intézmények költségvetését, és a költségvetési koncepció elkészítésében szánnak-e szerepet az intézményvezetőknek?
4. Mi az ágazati irányítás koncepciója az intézményi össz-óraszámok, kiemelten a minőségi oktatás szempontjából fontos csoportbontások vonatkozásában? Bevonják-e az intézményvezetőket az iskolai óraszámok kialakításának munkájába?
5. Mikorra dolgozzák ki a tankerület, az önkormányzat és az oktatási intézmény együttműködési szabályrendszerét?
6. Mikor válnak ismertté a pedagógusminősítés kritériumai? Ki és milyen szempontok alapján határozza meg, hogy melyik iskola és melyik tanár mikor kerül sorra az eljárásban? Mi az ágazati irányítás konkrét lebonyolításai terve?
7. Megoldott-e a szakemberellátás a tantervek és az új tantárgyak szeptemberi bevezetéséhez? Megvizsgálták-e, hogy miképpen befolyásolja az oktatás kontinuitását az 5. és 9. évfolyamon az új tanterv bevezetése?
8. Tudja-e garantálni a KLIK a 2013/2014-es tanév biztonságos megkezdését és a minőségi oktatást az új tanterveknek megfelelő, akkreditált tankönyvcsaládok nélkül? Mikorra várható a tankönyvjegyzék, mikorra épül ki a tankönyvterjesztés új hálózata?
9. Mikorra válik hosszú távon kiszámíthatóvá a felsőoktatásba felvehető hallgatók, valamint a támogatott szakok száma, ami döntően befolyásolja nemcsak az egyetemek, de az érettségit adó középiskolák stratégiáját is?
10. Mi az indoka az oktatás valamennyi területét átható változtatás sürgetett bevezetésének, és ez a folyamat nem aggályos-e a jogbiztonság szempontjából, különös tekintettel az Alkotmánybíróság 28/2005. AB határozatára?
11. Milyen értékek hiányát tapasztalta az államtitkárság a pedagógusok munkájában, ami megalapozza azt a többször ismételt deklarációt, miszerint a változásokkal az állam „a köznevelési rendszert értékalapokra helyezi”?
Budapest, 2013. január 18.
Szilágyis tanárok